۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۵۹۵۱۱۷
وکلای ملت در نطق میان دستور خود تاکید کردند؛

دشمن به دنبال تشدید جنگ روانی است| دولت پویایی لازم را ندارد

دشمن به دنبال تشدید جنگ روانی است| دولت پویایی لازم را ندارد
نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی تاکید کردند که دشمن در کنار جنگ اقتصادی به دنبال تشدید جنگ روانی علیه کشور است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه هفتم بهمن سال ۹۷ در صحن علنی پارلمان به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور امروز پارلمان به شرح ذیل است:

دولت پویایی لازم را ندارد

سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک در پارلمان در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروزخانه ملت گفت: برای اینکه قوای سه‌گانه کارآمدی بیشتری داشته باشد و در ارائه خدمات به مردم بتوانند پویایی لازم را داشته باشند ما نیاز به یک اصلاح ساختار اساسی در نظام اداری هستیم و هر قوه‌ای برای برون از این وضعیت که باید این موضوع را شروع کند که چه سلسله اقداماتی را باید انجام دهد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به عنوان مثال دولت ما از نظر ارائه خدمات، بدنش متورم شده و مغزش متناسب با این بدن نیست و حتما باید دولت اصلاح ساختار را انجام دهد و تمرکز زدایی را در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود:متاسفانه ما کارآیی لازم را در عملکرد‌ها نمی‌بینیم. موضوع بسیار مهم بحث شایسته گزینی است. ما بار‌ها صحبت کرده‌ایم که برای نظام مدیریتی می‌خواهیم از نخبگان و جوانان لایق و شایسته و خوش فکر استفاده کنیم که پویایی و تحرکی در نظام اداری ایجاد کنیم.

مقدسی با اشاره به مشکلات معیشتی مردم خاطرنشان کرد: متاسفانه حقوق کارکنان دولت، کارگران واحد‌های تولیدی، بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی به ویژه بازنشستگان فرهنگی باید متناسب با تورم افزایش پیدا کنند و شان آن‌ها حفظ شود. در حوزه اقشار آسیب‌پذیر هم، همینطور. ما در بودجه ۹۸ باید به این موضوع توجه داشته باشیم و برای بازنشستگان هم باید موضوع همانند سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه تامین ارزاق متاسفانه علیرغم تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی ما یک بی‌تدبیری را در حوزه ارزاق می‌بینیم که شان مردم در این مسئله رعایت نمی‌شود و لذا پیشنهاد می‌شود دولت سازوکاری را در این موضوع در نظر گیرد.

وی افزود: نوع نگاه به مشکلات مردم باید یک نگاه عمیق باشد، ما انتظار داریم در دولت یک تحرک و پویایی باشد که الان شاهد یک رخوت و عدم نظارت هستیم.

مقدسی خاطرنشان کرد: برای برون رفت از وضعیت فعلی باید به صورت منسجم عمل کنیم، اما عملکرد بانک مرکزی، وزارت صنعت، اقتصاد و ... با هم هماهنگ نیست. ما در تولید دچار مشکل هستم. باید این تیم منسجم عمل کند و جزیره‌ای عمل نکند. این یک انحراف در عملکرد است.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:مشکل بیمه روستائیان، کشاورزان، ساماندهی دهیاری‌ها، اختیارات بیشتر در شهر‌های کوچک و ... در حوزه مسائل روستایی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود:ما نباید در حوزه حل مشکلات مردم صورت مسئله را پاک کنیم و بگوییم مردم مشکلی ندارند، حتما مشکل دارند و باید تدبیر کنیم و با روحیه انقلابی مشکلات مردم را حل کنیم.

مقدسی خاطرنشان کرد: ما عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف نظارت بیشتری خواهیم کرد. انتظار داریم که دولت اصلاح ساختار اساسی انجام دهد و خدمات رسانی را به نحو مطلوب انجام دهد و اگر این کار را نکرد نمایندگان بیایید از ابزار‌های قانونی خودمان استفاده کنیم و جلوی انحرافات عملکردی دولت را بگیریم و جا‌هایی که نیاز به اصلاح قوانین است حتما این کار را بکنیم و اصلاح قوانین معنا و مفهوم خودش را پیدا کند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:مردم برای حفظ نظام و ارزش‌ها از هه چیزشان گذشتند. الان نوبت ماست که در این مرحله مردم و مشکلات‌شان را دریابیم و اقدامات اساسی در این رابطه انجام دهیم.

وی در پایان با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود در بخش‌های مختلف از مسئولان خواستار رسیدگی به این مشکلات و حل آن‌ها شد.

توقع بازنشستگان در حد همسان‌سازی حقوق پایین آمده، اما همان هم اجرا نمی‌شود
نماینده مردم شیروان د‌ر مجلس شورای اسلامی گفت: توقع ا‌مروز بازنشسته کشوری و لشکری و تأمین اجتماعی تا حد همسان‌سازی حقوق کاهش یافته ا‌ما همان نیز اجرا نمی‌شو‌د. این مسئله و مسائلی از این دست که ربطی به تحریم ندارد.

توقع بازنشستگان در حد همسان‌سازی حقوق پایین آمده، اما همان هم اجرا نمی‌شود

عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان د‌ر مجلس شورای اسلامی د‌ر نطق میان‌دستور خود د‌ر نشست علنی ا‌مروز مجلس گفت: خط ایثار از چهلمین فجر گذشت و پرتو‌های بیداری اسلامی ا‌مروز کشور‌های آزادیخواه منطقه و جهان ر‌ا به شکستن یوغ ستم می‌خواند و جلوه‌های آن د‌ر ایستادگی مردم یمن، افغانستان، عراق، فلسطین، لبنان، سوریه و سایرین با دستان خالی د‌ر برابر سلطه‌جویان خودنمایی می‌کند.

نماینده مردم شیروان د‌ر مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جایی که استعمار جهان ابتدا از مکیدن منابع منطقه به هر روشی اعم از جنگ و خونریزی، کودتا، تحریم و فشار اقتصادی رویگردان نیست و حتی با فراهم آوردن شرایط و دنبال کردن پروژه فرار مغز‌ها به دنبال خالی کردن کشور‌ها از نیروی مولد فکری و نهایتا زمین‌گیر کردن و سلطه بر آنهاست؛ و‌ی ا‌فزود: وظیفه ما بر‌ا‌ی حفظ کشور چیست؟ ا‌گر د‌ر خانه کس هست، یک حرف بس است. عدالت، عدالت، عدالت.

عزیزی خاطرنشان کرد: د‌ر توزیع بسیاری از امکانات مانند توزیع برق و گاز و... کارنامه عادلانه و متوازنی ارائه شده است. ا‌ما بر‌ا‌ی کامل شدن آن لازم است دستگاه مربوط به مناطقی که هنوز از این نعمت‌ها برخوردار نیستند، توجه و رسیدگی کنند.

نماینده مردم شیروان د‌ر مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : د‌ر فشار اقتصادی بی‌امان ناشی از تحریم بسیاری از مردانی که د‌ر جنگ و د‌ر شرایط دشوارتر خم به ابرو نمی‌آوردند د‌ر غم نان کمر خم کر‌د‌ه‌اند. پدر بازنشسته‌ای که ناتوان از تأمین جهیزیه فرزندش، فرزندی که فقدان پدرش، مادری که سفره خالی خانه‌اش ر‌ا می‌بیند. مسئولان محرومیت مردم سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی و سایر نقاط ایران د‌ر فصل سرما زلزله‌زدگان کرمانشاه ر‌ا ببینند و چاره‌اندیشی کنند؛ و‌ی ا‌فزود: توقع ا‌مروز بازنشسته کشوری و لشکری و تأمین اجتماعی تا حد همسان‌سازی حقوق کاهش یافته ا‌ما همان نیز اجرا نمی‌شو‌د. اجرای مصوبه مجلس بر‌ا‌ی بیمه ایثارگران معطل مانده و از سوی دیگر پس از تأسیس دانشگاه‌های فراوان و فارغ‌التحصیلی فرزندان این مرز و بوم از اعمال مدرک تحصیلی فرهنگیان، کارگران، کارکنان و شاغلین خودداری می‌شو‌د. این‌ها که دیگر ربطی به تحریم ندارد.

عزیزی خاطرنشان کرد: برخی دانسته یا ندانسته کمر به نابودی سرمایه‌های اجتماعی کشور بسته‌اند. آسیب به فرهنگ و فرهنگی، پزشک و دانشگاهی و هر صنف و قشر فرهیخته‌ای تیشه به ریشه کشور است. با دست خود فرهنگی ر‌ا د‌رگیر مجادله معیشت و پزشک ر‌ا درگیر حاشیه کر‌د‌ه‌ایم.

نماینده مردم شیروان د‌ر مجلس شورای اسلامی د‌ر پایان گفت: پزشکان، تجار نظام سلامت نیستند. تجار نظام سلامت از کلاس‌های آمادگی کنکور شروع می‌شو‌د. دلالان پذیرش دانشجو د‌ر خارج از کشورند، واردکنندگان انحصاری مواد، دارو‌ها و تجهیزات پزشکی‌اند، مداخله‌گران غیرقانونی د‌ر امر درمان به نام طب اسلامی‌اند. دلالان مبادی ورودی کشور بر‌ا‌ی شکار مراجعان خارجی گردشگری سلامت‌اند.

دشمن به‌دنبال تشدید جنگ روانی در کنار جنگ اقتصادی است

جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک ایام دهه فجر و استقرار نظام جمهوری اسلامی به ملت شریف و مجاهد ایران و مستضعفین عالم گفت: گذشت ۴۰ سال از آن واقعه بزرگ قرن و معجزه الهی فرصت مغتنمی است که کوله خود را بر زمین نهاده و نگاهی به پشت سر و نگاهی به پیش رو بیاندازیم.

نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: ۴ دهه قبل انقلابی با نام خدا و به رهبری مردی الهی و همراهی مردمی مؤمن و به جان آمده از ظلم به ثمر رسید و نظریه پردازی‌های رایج زمانه در خصوص انقلابی گری و راه مبارزه با ظلم و ستم را تغییر داد.

وی در ادامه با بیان اینکه انقلاب اسلامی، دین را که به واسطه رژیم شاهنشاهی افیون جامعه و عامل ستم پذیری تلقی می‌شد را به عامل نشاط و حرکت مبدل کرد، افزود: جریان انقلاب این تئوری که راه مبارزه با سرمایه داری، نظام کمونیسم است باطل کرد و با پیروزی انقلاب اسلامی به جای مسئولان طاغوتی و اشرافی رژیم گذشته، مسئولان انقلابی و از طبقات متوسط و محروم و دردآشنا سر کار آمدند که خدمتگذاری به مردم را عبادت می‌دانستند.

جعفرپور ادامه داد: امام (ره) به امت گفت نگه داشتن پیروزی از به دست آوردن آن دشوارتر است و به مردم آموخت که رمز بقای انقلاب همان رمز پیروزی است و آن وحدت و انسجام همه اقشار است.

این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین تصریح کرد: بعد از ان جنگ ۸ ساله با الهام از عاشورا و به مدد نفس قدسی امام (ره) با سربلندی مدیریت شد و یک دهه گذشت و مردم به سوگ فقدان امام خود نشستند سپس دشمن زخم خورده به تغییر آرمان‌ها امیدوار شد، اما بار دیگر دست الهی برآمد و اراده الهی به آن تعلق گرفت که علم بر دوش فرزند بزرگ امام (ره) و انقلاب قرار گرفته و با همان صلابت و اقتدار راه امام (ره) ادامه یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه از آن زمان ۳ دهه گذشته و راه پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته ایم، ابراز داشت: از گردنه‌های خطرناک و توطئه‌های پیچیده عبور کرده و موفقیت‌های بزرگ و برخی ناکامی‌ها را تجربه کرده ایم، برخی از همرهان روز‌های سخت اندک اندک دچار تردید شده و به صورت تدریجی از مسیر مردم و رهبری فاصله گرفتند و دوستان سابق مورد طمع دشمنان واقع شده و در زمین دشمن بازی کردند که در نهایت فتنه بزرگ با درایت رهبری و حضور امت خنثی شد.

جعفرپور همچنین با اشاره به توفیقات چشمگیر جمهوری اسلامی در عرصه‌های فناوری‌های نوین همچون هوافضا، موشکی، سلول‌های بنیادین و هسته‌ای که دشمن را به شدت نگران کرد، اظهار داشت: آن‌ها با همه توان در صدد محدود کردن برآمدند و تحریم‌های فلج کننده را شکل دادند که با مقاومت مردم و مسئولان دشمن مجبور به مذاکره شد و برجام شکل گرفت و دشمن تعهدات خود را در این توافقنامه هم زیر پا گذاشت و مجددا تحریم‌های جدید را به میدان آورد.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس در ادامه با بیان اینکه اکنون چهلمین سال استقرار نظام بوده و قدم به دهه پنجم انقلاب می‌گذاریم، بیان داشت: ایران اسلامی قدرت نخست منطقه و بازیگر اصلی صحنه پرتلاطم خاورمیانه است چنانچه در عراق، سوریه و یمن توطئه دشمن را به مدد اخلاص فرزندان انقلاب شکست داد و دشمن منزوی را منزوی کرد.

وی همچنین با بیان اینکه دشمن در صدد آن است در کنار جنگ اقتصادی، جنگ روانی را تشدید کند، افزود: هدف نهایی ناامیدی مردم از بهبودی اوضاع و ناتوان نشان دادن مسئولان نظام از مدیریت اوضاع اجتماعی است که در این شرایط نکاتی برای دهه پنجم ضرورت دارد؛ نخست تقویت انسجام درونی جامعه و زمینه سازی مشارکت هرچه بیشتر همه نیرو‌های معتقد به نظام تحت لوای مقام معظم رهبری.

جعفرپور ادامه داد: دوم؛ انتخاب مسئولان و کارگزاران نظام از نیرو‌های انقلابی، متخصص و مردمی که با بدنه جامعه به عنوان حامیان اصلی نظام همراهی داشته باشند یعنی طبقه محروم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سوم؛ توجه به نیرو‌های جوان، متعهد و تحصیلکرده برای واگذاری مسئولیت و اعتماد به آن‌ها و تقویت بنیان‌های فرهنگی و انتقال هنرمندانه ارزش‌های انقلاب به خصوص از طریق نظام تعلیم و تربیت و برآوردن نیاز‌های آموزش و پرورش.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: شرایط دشوار سال‌های ۵۶ و ۵۷ را از یاد نبریم که نصرت الهی شامل حال ملتی بدون هیچگونه امکانات و سلاح شد و رژیم به اصطلاح ۲۵۰۰ ساله را شکست داد و امروز نظام مقتدر جمهوری اسلامی با امکانات فراوان و تکیه بر قدرت الهی و مردم خود در جنگ با قدرتی شیطانی است که با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری بهمن سال آینده همراه سالگرد پیروزی انقلاب شکست تحریم‌های دشمن را نیز جشن می‌گیریم.

توجه به فرهنگ تضمین کننده آینده است

طیبه سیاوشی شاه عنایتی نماینده مردم تهران در خانه ملت در نطق میان دستور خود ضمن تشکر از افتخار آفرینان تیم ملی فوتبال و آرزوی کسب قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، گفت: در آستانه چهل سالگی انقلاب هستیم با توجه به ماهیت و محتوای انقلاب اسلامی که همانا انقلاب فرهنگی بود، حوزه فرهنگ از ابتدا باید مورد توجه جدی و اساسی قرار می‌گرفت که در سال‌های ابتدایی، به علت جنگ و مسائل اقتصادی، فرهنگ مورد توجه حداقلی قرار گرفت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از آن نیز جنبه سخت‌افزاری فرهنگ گسترش یافت و حمایت شد، اما با ایجاد نهاد‌ها و دستگاه‌های متعدد در این حوزه موازی‌کاری، تداخل وظایف و گاه همپوشانی در بخش فرهنگ افزایش یافت. در طی این ۴ دهه تاکید بر حل مسائل اقتصادی بود و در حوزه فرهنگ، شاخص‌های فرهنگی مانند گفت‌وگوی فرهنگی حفظ کرامت انسانی مغفول مانده است، علاوه بر این تا سال گذشته سهم فرهنگ از کل بودجه عمومی کشور بسیار کم بوده که امسال نیز شاهد کاهش آن بوده ایم.

وی بیان کرد: براساس نگاه مقام معظم رهبری، مساله فرهنگی را باید مساله اول کشور به حساب آورد. عامل فرهنگی، تضمین‌کننده آینده است. همچنین ایشان تاکید نموده اند" ما باید مقوله فرهنگ را از نو ارزیابی کنیم. ما در نظام جمهوری اسلامی مقوله فرهنگ را قدری دست کم گرفته‌ایم".

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به چند نکته حائز اهمیت در این زمینه، خاطر نشان کرد: در ابتدای دوره مجلس دهم در نطق نخست خود اشاره کردم که احیای فرهنگ گفتگو و تعامل صحیح افراد با یکدیگر در اجتماع، گفتگو در تعاملات سازمان‌های دولتی با مردم و نیز با جامعه بین‌الملل، به ویژه باتوجه به شرایط موجود کشور و با هدف توسعه اقتصادی کشور از ضروریات معاصر است. بیاییم گفتگو‌های فرهنگی و هنری را از بالاترین سطوح فرهیخته جامعه تا سطح آسیب‌دیدگان ترویج دهیم؛ به زنان، جوانان، اقلیت‌های دینی فرصت گفتگو در فضا‌های عمومی کشور به ویژه رسانه اعتماد ملی دهیم. تبادل تجربه‌ها در حین گفتگو، تساهل و انسجام اجتماعی را شکل می‌دهد که امروزه برای احیای اعتماد ملی به آن نیازمند هستیم.

وی ادامه داد: اگرچه گفت وگوی ملی در میان جناح‌های مختلف سیاسی در حال شکل‌گیری است، اما گفتگوی فرهنگی می‌بایست بر سه پایه اصلی و محکم استوار باشد که شامل: قطب مذهبی کشور و حوزه‌های علمیه، حاکمیت دولت، مجلس، قوه قضائیه و تمامی نهاد‌های حاکمیتی و سیاست‌گذاری و جامعه مدنی، دانشگاهیان و فرهیختگان جامعه است. البته ذکر این نکته لازم است که این گفت‌وگوی فرهنگی نمی‌تواند دفعی صورت گیرد بلکه باید بطئی و بطور مستمر نتیجه مطلوب را را از این مهم به دست آورد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: علیرغم اینکه مسائل و مشکلات عدیده اقتصادی را در سال ۹۷ شاهد بودیم، اما گفت‌وگوی فرهنگی بصورت حداقلی در تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان پس از ۱۱ سال به همت فراکسیون زنان مجلس و در اولویت کار صحن علنی قرار گرفت و به همت اکثریت مجلس به تصویب رسید. کودکان بعنوان ضعیف‌ترین قشر این جامعه هستند که در صورت سرمایه‌گذاری بر روی آنها، آینده این کشور را تضمین کرده‌ایم.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در لایحه «تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی» نیز گفتگو‌هایی میان حاکمیت، نهاد‌های مدنی، مذهبی، دانشگاهی انجام شد و این لایحه مورد تصویب کمیسیون حقوقی قرار گرفت.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به بلاتکلیف ماندن طرح کودک همسری، تأکید کرد: اگر چه این تلاش برای طیفی دیگر از کودکان این جامعه در اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی (کودک همسری) در حال حاضر بی نتیجه مانده و بازگشت به بخش پایانی ماده قانونی سال ۱۳۱۳ که دستخوش تغییر شده است، صورت نگرفته است.

سیاوشی اضافه کرد: طی بیش از دو سال ورود به مجلس شورای اسلامی، شاهد سرگردانی «لایحه تامین امنیت زنان» هستیم، لایحه‌ای که مورد درخواست نیمی از جامعه است و به رغم مطالبه زنان هنوز در قوه قضائیه مورد بررسی قرار دارد. امیدواریم این لایحه مانند لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، شامل اطاله بررسی نگردد و سریعتر تقدیم مجلس شود.

وی عنوان کرد: بر اساس تصویب نامه شورای عالی اداری ۲۷ تیر ماه ۹۶ بایستی تا پایان برنامه ششم توسعه، نسبت مدیران زن و جوانان در پست‌های مدیریتی به ۳۰ درصد افزایش یابد. طبق آمار کسب شده از مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مدیران زن در همه سطوح عالی، میانی و پایه از ۸.۸ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۱۰.۳ درصد در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است. اگرچه طی یکسال دو درصد میزان مشارکت زنان در پست‌های مدیریتی افزایش یافته، ولی با نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی دارد که امید است این موضوع به بهترین نحو تحقق یابد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فضای مجازی امروزه دومین سهم را در پر کردن اوقات فراغت ایرانیان دارد، ادامه داد: بایستی از برخورد‌های قهری و سلبی و فیلترینگ احتراز شود و تولید محتوا در این عرصه مهمترین راه حل جایگزین بوده که به شدت مورد تاکید است لذا شایسته است به جای طرح‌های جدید امنیتی برای این فضا، ظرفیت خالی در این فضای فرهنگی و موثر را پوشش دهیم.

سیاوشی بیان کرد: در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌بریم اگرچه این شرایط ممکن است مردم را کمی دلسرد کند، اما ممیزی ها، اعمال نظر‌های سلیقه‌ای، شخصی و فساد، امید مردم را تحلیل برده است. انتشار اطلاعات دستگاه‌های مختلف و جلوگیری از رانت خواری به کاهش فساد و ممیزی‌ها کمک می‌کند و قبل از آن که دیر شود یک بار برای همیشه با تعیین خطوط قرمز فرهنگی از اعمال نظر‌های سلیقه‌ای، شخصی جلوگیری کرده و آزادی‌های فرهنگی را در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی تضمین کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: لذا بایستی در چارچوب گفت‌وگوی فرهنگی، کمیسیون فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تشکل‌های صنفی مسائل و مشکلات هنرمندان و اهالی فرهنگ اصیل و مستقل را، تبیین نماید تا از این پس شاهد جفا بر اهالی فرهنگ و هنر با برخورد‌های سلیقه‌ای نباشیم. البته اولین نشست این مجموعه در دستور کار کمیسیون فرهنگی است.

وی با بیان اینکه چهل سال است که میلیارد‌ها تومان از سرمایه کشور جهت تهیه سند آمایش ملی هزینه شده است، ادامه داد: تاکنون سندی تهیه نشده است و نتیجه آن صرف ساعت‌ها وقت و هدر رفت هزینه در تهیه برنامه‌های توسعه‌ای است. ما برنامه ششم توسعه‌ای را به تصویب رساندیم که به شهادت کارشناسان و نمایندگان درصد بسیار کمی از آن اجرایی شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: سند آمایش ملی زیربنای برنامه‌های توسعه‌ای است که خلاء آن در دستگاه‌های برنامه ریزی کشور در این شرایط سخت اقتصادی کاملاً ملموس است. قطعا تهیه سند آمایش ملی به توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور کمک فراوانی خواهد کرد. مدل کره جنوبی در تهیه این سند مثال زدنی است؛ لذا برای کاستن از مصائب حوزه فرهنگی و اجتماعی با رویکرد توسعه اقتصادی - سیاسی بایستی سازمان برنامه و بودجه کشور، تهیه «سند آمایش ملی» را در اولویت قرار دهد. ضمن آنکه از سال ۹۰ تاکنون حدود ۶۰ میلیارد تومان در این خصوص هزینه شده و با توجه به اینکه دیوان محاسبات در حال تدوین گزارشی در این زمینه است، باید هر چه زودتر تقدیم مجلس شود.

روند افزایش قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی به نفع کشور نیست

محمد محمودی شاه نشین­ نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در پارلمان در نطق میان دستور خود، ضمن تبریک به مناسبت دهه مبارکه فجر و چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: چهل سال دشمنی استکبار جهانی، توطئه‌های پی در پی آن‌ها از ترور کور منافقین و فرقان تا کودتای نافرجام نوژه، حمله مستقیم آمریکا در طبس، هشت سال جنگ تحمیلی، تحریم‌های ناجوانمردانه، تفرقه و نفاق‌افکنی‌ها، خروج از برجام و تهاجم همه جانبه و سنگین اقتصادی، همه و همه نتوانست در اراده استقلال‌طلبی این کشور خللی ایجاد کند.

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: لوح پُر افتخار دستاورد‌های انقلاب اسلامی در بخش‌های مختلف از جمله مراکز علمی، تحقیقی، پژوهشی و دانش‌بنیان و تربیت متخصصان در همه علوم و فنون مورد نیاز کشور و پرداختن به زیرساخت‌ها، امروز اکثر قریب به اتفاق شهرها، روستا‌ها و مراکز جمعیتی ما صاحب راه مناسب، آب، برق، تلفن و گاز و امکانات بهداشتی و تغذیه سالم هستند.

محمودی شاه نشین یادآورشد: امروزی که چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی است، توقع است با ارائه برنامه‌ای مناسب برای برون‌رفت از این همه مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و اشتغال جوانان تلاشمان را بکار گیریم.

وی بیان کرد: امروز روز تسویه‌حساب‌های سیاسی و جناحی نیست، روز طفره و خودخواهی نیست و باید به منافع ملی این کشور فکر کنیم نه به منافع، سلایق و رویکرد‌های جناحی و گروهی، امروز باید باور کنیم که دشمن با تمام قوا به جبهه اقتصادی و معیشتی مردم هجوم آورده است و عده‌ای فرصت‌طلب و سودجو به دنبال منافع شخصی خود هستند و با تخریب چهره‌های ملی، خادمان مردم، اقشار خدمت‌گذار در دستورکار دشمن است، یک روز نمایندگان مجلس، یک روز دولت، یک روز شورای نگهبان، یک روز پزشکان، یک روز وکلا و یک روز دیگر همه مردم را در فضای مه‌آلود مجازی این کشور به تمسخر می‌گیرند و با شعار‌های زیبا و عوام فریبانه اتحاد و همدلی مردم را نشانه گرفته‌اند.

محمودی شاه نشین اظهار کرد: روند افزایش قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی کشور، تعطیلی بخش‌هایی از صنایع و مراکز ما به واسطه مشکلات داخلی و خارجی به نفع این کشور نیست، چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ما یک پیام روشن دارد، یعنی دیگر بهانه‌ای برای بی‌تجربگی در مدیریت کشور نباید باشد، یعنی باید بنشینیم و نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف و کاستی‌ها را رفع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز باید ساختار قانونگذاری این کشور و تشکیل مجلس تغییر کند، الگوی مناسب تناسبی می‌تواند مجلس را کارآمد کند و متمرکز بر منافع ملی بجای بخشی‌نگری نماید، مجلس قوه عاقله کشور است و باید از بخشی‌نگری بپرهیزد و راهی جز تغییر ساختار انتخابات کشور نیست.

محمودی شاه نشین عنوان کرد: از هر چه که بگذریم از فرهنگیان نمی‌توانیم عبور کنیم و مباحث خاص این قشر باید در اولویت خاص حل و فصل شود، مباحثی همچون خرید خدمت، طبقه‌بندی فرهنگیان، حفظ جایگاه و شان معلمان.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خطاب به رئیس مجلس، تاکید کرد: خواهش می‌کنم کمیسیون مربوطه را ملزم نمایید یکبار فارغ از همه امور بنشیند و این بحث معلمان را حل و فصل کند، جالب است که بدانیم که حتی دانش‌آموزان و محصلان باید بجای اینکه دغدغه درس، مشق و زندگی خود را داشته باشند، الان دغدغه عصیان‌ها، وضعیت اقتصادی و شان و جایگاه معلمشان را داشته باشند.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: من روز پنجشنبه با شورای دانش‌آموزی شهرستان قدس که بیش از شانزده هزار دانش آموز دارد، جلسه داشتم، هر کدام که صحبت می‌کردند از شکاف بین معلمان، والدین و دانش‌آموزان می‌گفتند، امروز دانش‌آموزان و معلمان هر دو گرفتار ناکارآمدی تصمیمات و قوانین مربوط به تعلیم و تربیت شده‌اند و متاسفانه موضوع تربیت که می‌تواند به عنوان ضلع اصلی توسعه در کنار امنیت و سلامت اولویت سیاست‌گذاری نظام و نجات‌بخش کشتی آموزش و پرورش باشد را فراموش کرده‌ایم. /۸۵۶/پ201/ق
ارسال نظرات